Het gewone leven hier in Addis.. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Ati Honing - WaarBenJij.nu Het gewone leven hier in Addis.. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Ati Honing - WaarBenJij.nu

Het gewone leven hier in Addis..

Door: Ati

Blijf op de hoogte en volg Ati

15 Augustus 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Lieve mensen,

Nu wat meer over het leven en werk hier in Addis. Mijn stage gaat een beetje beter dan in het begin, maar feit blijft dat er weinig werk is voor me. Ze doen hun best om dingen te verzinnen en er zijn dagen dat ik druk aan de slag kan, maar er zijn ook dagen dat ik zit te hangen en wachten tot ze iets verzinnen. Ik probeer mezelf toch maar bezig te houden met mijn stageverslag of bedenken wat ik met mijn thesis wil. Dit is nog wel lastig, vooral omdat ze hier bij de WFP weinig input geven en eigenlijk alles een beetje zinloos vinden om te onderzoeken. Maargoed, ik zal toch een onderzoek moeten doen, dus ik ga nog even hard nadenken en gewoon iets bedenken dat ik zelf wil onderzoeken. Hier was mijn begeleider het helemaal mee eens!

Wel ben ik al verschillende keren naar het Ministerie van Onderwijs geweest en vandaagben ik weer geweest, in een meeting met Askale (vrouw van het school feeding team) en verder alleen maar mannen van het ministerie.. Dit om twee dingen te bespreken waar ze op dit moment druk mee bezig zijn hier. Allereerst gaat de overheid het school maaltijden project overnemen van de WFP, dus ze zijn druk bezig met een nieuw beleid te maken hiervoor, met hulp van WFP. Daarnaast wordt er over 2 weken een workshop georganiseerd met allemaal mensen van de overheid, maar ook een aantal NGO's, om te analyseren hoe goed het nationale school feeding programma is. Hiervoor heb ik al wel wat dingen kunnen doen, documenten voorbereiden voor de workshop.

Verder begin ik steeds meer van Addis te ontdekken en begrijpen. Langzaamaan breid ik het gebied waar ik heen ga wat uiten wordt het openbaar vervoer makkelijker. Ik doe de meeste boodschappen bij mij in de buurt in kleine winkeltjes waar ze wat groentes en een paar andere dingen verkopen, daarnaast zijn er ook een paar iets grotere supermarktjes en een goede bakker niet ver van mijn huis. Er is ook een hypermarkt en een internationale supermarkt, maar daar kom ik niet heel vaak. De hypermarkt is niet op de route en om daar heen te gaan ben ik dus wat langer bezig en de internationale supermarkt is erg duur omdat alles geimporteerd moet worden. Gelukkig red ik me prima met alles wat in de buurt wordt verkocht, op zich heb je ook niet heel veel nodig. En uit Nederland heeft Saskia een waterkoker meegebracht, wat een hele hoop tijd scheelt, waar ik heel blij mee ben, vooral s ochtends voordat ik weg moet! :P
En voor de lunch ga ik soms ergens in de buurt eten met een aantal collega's, maar je kan ook eten bestellen in een klein tentje naast het kantoor. Hier krijg je ethiopisch eten en dus kan je alleen op woensdag en vrijdag groenten bestellen. Dit zijn de dagen waarop de christenen vasten en dus geen vlees eten. Ik vind dat heel mooi van dit land dat moslims en christenen gewoon naast elkaar leven, zonder problemen en met respect voor elkaar. Op de laatste dag van de Ramadan kreeg ik zelfs een sms van mijn telefoon provider om alle moslims een fijne dag te wensen.

Mijn amhaars verbetert nog niet heel erg, ik kan een klein beetje groeten en de heel erg basis dingen en heel af en toe leer ik weer een nieuw woord bij. Maar het is best een lastige taal. Wat ik grappig vind is hoe zij in een gesprek dingen bevestigen, het klinkt namelijk alsof ze stikken waarbij ze een hoop lucht inademen.

Ik zie hier af en toe kinderen spelen met een band aan een stok, en ik vind het heel mooi om te zien dat ze met zo weinig gelukkig kunnen zijn.

Het valt redelijk mee met de regen (behalve de laatste twee dagen), wat blijkbaar aan het jaar ligt. Dit is voor mij fijn, maar in sommige delen van het land levert het hele erge situaties op, waarbij de oogst mislukt en erg veel mensen en hun vee doodgaan en voedselhulp nodig hebben. Het regent wel elke dag, vaak in de middag en s avonds/ s nachts. Dit zijn dan enorme stortregens met vaak onweer en soms hagel, maar daarna wordt het wel droog. En de elektriciteit valt hierdoor erg vaak uit. Op mijn werk hebben we een generator, maar het licht gaat wel regelmatig even kort uit en daarna weer direct aan. Maar ik heb ook een keer in het donker in een cafe gezeten voor een half uur, waarbij niemand op of om keek en gewoon door ging met hun gesprek.

Verder zijn er een aantal wegen hier met enorme gaten erin, eentje daarvan dicht bij mijn huis, maar tijdens de regentijd wordt er niet aan de weg gebouwd, want met de regen gaat dat toch weer kapot, dus we zullen nog even moeten wachten tot we wat beter kunnen rijden.

Verder ben ik afgelopen weekend met Jelmer en Anniek en een aantal vrienden van hun naar een meer geweest. Hier konden we zwemmen, op ongeveer honderd meter van een nijlpaard. Verder hebben we een aardbeien farm bezocht (ja ja, die hebben ze hier, en we mochten zelfs aardbeien proeven!!), een mooie wandeling gedaan en een hot spring bezocht in het national park, met kokend water. Al met al was het een heel geslaagd weekend en heb ik er een paar nieuwe vrienden bij. Deze week al naar yoga geweest en verder nog wat plannen al. Ik begin me dus een stuk beter hier op mijn plek te voelen en me ook tijdens mijn vrije tijd te vermaken!

Ik hoop dat bij jullie ook alles goed gaat, ik begreep dat het een stuk warmer is dan hier.. Hopelijk haalt WaHo met de sportdag veel nieuwe leden binnen!

Tot de volgende keer maar weer, en laat vooral wat van je horen, dat vind ik sowieso leuk! :)

  • 15 Augustus 2015 - 18:31

    Marten:

    Dat klinkt toch al bij al goed! Ik ben benieuwd hoe het met je eigen bevestigingstechniek (in gesprekken) staat...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ati

Actief sinds 27 Mei 2015
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 6787

Voorgaande reizen:

13 Juli 2016 - 31 Oktober 2016

Onderzoek in malawi

25 Juni 2015 - 05 Januari 2016

Zes maanden Ethiopie

Landen bezocht: