Hoog nodig tijd voor een update! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Ati Honing - WaarBenJij.nu Hoog nodig tijd voor een update! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Ati Honing - WaarBenJij.nu

Hoog nodig tijd voor een update!

Door: Ati

Blijf op de hoogte en volg Ati

17 September 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Lieve mensen,

Het is alweer even geleden dat ik wat van me heb laten horen. Ik ben toch redelijk druk ondertussen en als ik dan even vrij ben, ben ik vaak te moe of heb ik geen zin om nog wat te schrijven, maar ik vond dat het nu toch wel echt weer eens tijd werd, dus bij deze weer een update.

Allemaal een gelukkig 2008 gewenst! Afgelopen weekend, van vrijdag op zaterdag, was het oud en nieuw hier, dit werd eerst al op mijn werk gevierd, op donderdagmiddag, we kregen een lunch en iedereen had zich in traditionele kleding gekleed, was erg leuk! Er werd wat gezongen en gedanst en er was zelfs een loterij met een geit en twee kippen. Ik was stiekem wel blij dat ik die niet had gewonnen, want ik zou niet weten wat ik daar nou mee had gemoeten. Veel mensen eten geit met nieuw jaar, dus onderweg zagen we overal geitenhuiden liggen op stapels die verkocht werden. Ook nu op weg van huis naar het mini-busje, loop ik langs allemaal geitenhoofden..
Op zaterdag ben ik met Saskia, Gech en Rani mee geweest naar familie van Gech om het nieuwe jaar te vieren. We hebben heerlijk gegeten, veel gedronken, onder andere de arake, gepraat en zelfs wat gedanst, over all een erg geslaagde dag en het was erg leuk om mee te maken. Het dansen lukt me nog niet heel goed, ze dansen hier veel met hun schouders (eskista), wat wij in nederland totaal niet gewend zijn, dus ik zie er een beetje uit als een stijve hark als ik het probeer, maar ik vind het geweldig om te kijken naar de mensen als ze dansen, echt heel indrukwekkend, en de muziek vind ik ook heel leuk, lekker vrolijk. Mocht je je vervelen, zoek het vooral op op youtube ofzo!

Verder heb ik eindelijk, na twee maanden mijn WFP ID, dus ik hoef niet meer elke dag mijn paspoort aan de security af te geven, maar ik mag direct doorlopen. En ondanks dat ik een heleboel mensen nog niet ken, toch begin ik wel steeds meer mensen te leren kennen.

De tijd gaat best wel snel, en ik begin ondertussen toch een beetje gestrest te raken dat ik nog niet helemaal precies weet wat ik wil onderzoeken en vooral waar ik dit wil doen. Ik ben al wel een heel eind en het begint een beetje vorm te krijgen, maar toch moet ik nog wel wat knopen doorhakken. Ondertussen heb ik al wel een aantal interviews gehouden, met iemand van SNV, UNICEF, Afar Pastoralist Development Association en nog wat mensen.
Als het goed is ga ik binnenkort naar 4 verschillende regio's in het oosten en zuiden van ethiopie voor mijn stage, waar ik wel veel zin in heb, maar wat stiekem ook wel een beetje spannend is. Ik ga hier verschillende scholen bezoeken en kan dus meteen voor mijn thesis wat data verzamelen. Helaas wordt mijn reis continue uitgesteld omdat de scholen telkens maar nog niet beginnen, er is niet echt een duidelijke datum hiervoor. Daarnaast is het eten voor de school feeding nog niet aanwezig, dus heeft het voor mij nog niet veel zin om te gaan, maar dat betekent wel dat ik continu hier op kantoor zit. Gelukkig heb ik wel genoeg te doen, dus dat scheelt.

Veel mensen die ik had ontmoet zijn tijdelijk of voorgoed weer terug naar hun thuis, dus het is weer even wat rustiger. Wel hebben we een aantal leuke dingen gedaan, we zijn gaan brunchen bij een belgisch restaurant, met super lekker eten, en we hebben een wandeling gemaakt bij een soort bos aan de rand van Addis, helaas ging het enorm onweren en hagelen en kwmaen we doorweekt en bevroren terug bij de auto, maar het was wel erg mooi. Verder ben ik met Anniek en Sara naar een beauty saloon geweest om ons haar/nagels te laten doen. Ook heb ik afgelopen zondag geprobeerd met Anniek te gaan zwemmen, maar in het eerste zwembad, die vrij goedkoop was, voelden we ons absoluut niet op ons gemak, we waren de enige buitenlanders en een van de weinige vrouwen, daarnaast hadden we geen hangslot meegenomen, dus konden we onze spullen niet veilig opbergen, al met al was dat voor ons te veel om te gaan zwemmen, dus ondanks dat we ons met veel moeite (en half in het openbaar) in onze zwemkleding hadden gehezen, besloten we toch maar weg te gaan. We hadden chinees gegeten en waren naar het volgende hotel gelopen om het daar opnieuw te proberen, hier vroegen ze 400 birr, wat ongeveer 18 euro is. Dit vonden we toch te veel, dus we zijn maar gewoon op het terras gaan zitten en hebben wat gedronken en een brownie gegeten. Volgende keer maar weer proberen..
En volgende week ga ik voor een kort weekje naar Kenia, waar mijn vader ook thuis is. Hier heb ik wel veel zin in, even ertussenuit. Dit betekent wel dat ik twee andere feestdagen mis hier in Ethiopie.

Ook is mijn verjaardag weer geweest, en ook al geef ik niet heel veel om mijn verjaardag, ik vond het toch wel jammer om zo ver weg te zijn. Toch was ik heel blij met alle felicitaties en heb ik ook nog met wat mensen thuis kunnen skypen. Van Saskia en Rani heb ik een heel mooi zelfgemaakt kunstwerkje cadeau gekregen, dus daar was ik heel blij mee, en verder heb ik appel crumble gemaakt, wat zelfs zonder kaneel wel heel lekker smaakte. Op zich best een prima verjaardag.
En natuurlijk ben ik super trots op mijn zusje, die haar BSc diploma binnen heeft. Toch wel jammer dat ik dat soort dingen moet missen!

Op straat voel ik me nog steeds veilig, alleen al die aandacht continu is best vermoeiend.. Veel mensen willen iets van me, en sommige mannen hier zijn best opdringerig en hebben andere verwachtingen, een vriend hebben in Nederland wordt hier gezien dat je available bent, wat soms tot lastige situaties leidt.

Helaas is mijn lift 's ochtends niet echt meer beschikbaar, die vriend is een poos weg geweest voor zijn werk en nu gaat hij wat later die kant op, dus ik neem nu ook s ochtends de taxi (mini-busje). Over het algemeen gaat dit best goed en soms ben ik de laatste die aankomt en de eerste die in een busje zit, maar sommige dagen kan ik heel lang staan wachten totdat ik eindelijk een plekje heb veroverd. Verder zitten er blijkbaar vlooien in die taxis, maar gelukkig heb ik daar weinig last van, ik smaak vast niet lekker genoeg.

Ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat, zo na de vakantie weer aan het werk/ de studie!
Veel liefs,
Ati

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ati

Actief sinds 27 Mei 2015
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 6781

Voorgaande reizen:

13 Juli 2016 - 31 Oktober 2016

Onderzoek in malawi

25 Juni 2015 - 05 Januari 2016

Zes maanden Ethiopie

Landen bezocht: