Laatste loodjes - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Ati Honing - WaarBenJij.nu Laatste loodjes - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Ati Honing - WaarBenJij.nu

Laatste loodjes

Door: Ati

Blijf op de hoogte en volg Ati

14 December 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Lieve mensen,

het is alweer veel te lang geleden dat ik wat van me heb laten horen!! Ondertussen zit ik alweer in mijn laatste week in Ethiopie en ben ik hard bezig met alles afronden en alle dingen nog doen die ik wilde, wat vooral betekent: veel eten :P Gisteren ben ik eindelijk naar het National Museum geweest, wat op zich best interessant was en erg goedkoop. Hier heb ik Lucy gezien en andere archeologische en paleontologische vondsten.

Morgen geef ik bij de WFP een eindpresentatie over mijn stage en preliminary findings van mijn thesis en woensdag is de laatste dag op mijn stage. Dan vlieg ik vrijdagmiddag naar Kenia, waar ik eindelijk Timo weer ga zien! Ik heb ondertussen wel zin om weer terug te gaan, maar het is wel een beetje gek dat het hier nu echt is afgelopen en er zijn best wel wat mensen en dingen die ik heel erg ga missen! Toch een beetje een dubbel gevoel.

Ik zal nog even wat vertellen over mijn twee andere veldbezoeken, ik ben namelijk in de tussentijd ook nog naar Afar en Konso geweest. Afar is in het noord-oosten van Ethiopie en het is daar erg droog en heet. Grote delen zijn zwaar getroffen door de huidige droogte. Op het moment dat ik ging, was het ongeveer de koudste maand van het jaar en alsnog was het boven de 30 graden en brandde de zon ontzettend fel. Hier heb ik dus toch nog wel een kleurtje gekregen, al is dat alleen op mijn gezicht en mijn armen, omdat ik de rest altijd bedekt had onder een mooie wijde Somali/Afar jurk. Toen ik landde in Semera, stond een man buiten bij het vliegtuig die me vroeg of ik echt wel hier moest zijn. Hoewel het de hoofdstad van deze regio is, stelt het niet erg veel voor en is het vooral een grote zandvlakte die is toegewezen om de hoofstad te worden. Hier woont een Nederlandse vrijwilliger, Patricia, die ik via Saskia heb leren kennen. Ik mocht bij haar slapen in Semera wat erg gezellig was, en wat de reis toch een goede ervaring heeft gemaakt, want verder is het niet een erg makkelijke regio en vooral de field mission was niet erg goed geregeld. Mijn idee was om hier het grootste deel van mijn data te gaan verzamelen, maar dat is dus niet echt gelukt.. Maar zoals ik al eerder had geleerd, moet je hier roeien met de riemen die je hebt en als ik nu terug kijk op mijn hele tijd, heb ik toch best veel geleerd, ondanks dat ik niet precies heb kunnen doen wat ik wilde.
In Afar ben ik naar twee verschillende woreda's (soort van provincie/gemeente) geweest. Eentje was erg door droogte getroffen en de andere veel minder. Ik heb 5 scholen bezocht, waaronder 1 in het vluchtelingenkamp.

Toen ik terug kwam in Addis had ik direct door willen gaan naar Konso, wat helaas door het verlopen van mijn contract niet lukte. Het duurde een poos totdat dit geregeld was en toen dit eindelijk was gelukt, bleek er geen auto beschikbaar te zijn. Dus na twee weeken in Addis te hebben doorgebracht kon ik toch eindelijk vertrekken. Konso is een prachtige plek, erg groen en heuvelachtig. Hier heeft de recente droogte niet heel veel impact. Helaas werd ik hier redelijk ziek van het eten, wat het veldbezoek wat minder leuk maakte.. Toch heb ik 6 scholen kunnen bezoeken en per school 2 huishoudens kunnen interviewen. Ik heb gekeken naar de impact van het beindigen van de Take Home Ration. Dit is olie die meisjes die 80% van de dagen aanwezig zijn mee naar huis krijgen als motivatie om naar school te gaan. Helaas is dit 3 jaar geleden gestopt en heb ik veel meisjes gesproken die gestopt zijn met school hierdoor. Early marriage is hier een probleem en het was best gek om met meisjes te spreken die ongeveer mijn leeftijd zijn of jonger met een kind aan de borst, die nog niet eens hun basisschool hebben afgemaakt. Zo zie je maar dat het toch wel heel veel uitmaakt waar je wordt geboren en in wat voor cultuur. Ik heb hier ook nog het museum bezocht en 'New York', een door erosie uitgeslepen landschap met zandbergen, wat erg indrukwekkend was.

Vorige week ben ik teruggekomen en is het aftellen een beetje begonnen en de motivatie om te werken is toch wat minder geworden.. Ik kijk er erg naar uit om iedereen weer te zien in het nieuwe jaar. Ik wens jullie allemaal hele fijne feestdagen!

  • 14 December 2015 - 09:47

    Silvia:

    Lieve Ati,
    Leuk om je verhalen weer te lezen. Succes met de laatste loodjes. Straks kun je weer bij je familie zijn, wat heerlijk zal dat zijn.
    Geniet nog even! groetjes Silvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ati

Actief sinds 27 Mei 2015
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 6775

Voorgaande reizen:

13 Juli 2016 - 31 Oktober 2016

Onderzoek in malawi

25 Juni 2015 - 05 Januari 2016

Zes maanden Ethiopie

Landen bezocht: